Emotions 1
Vaas die verschillende emoties laat zien
Met losse deksel
Klei met glazuur
Geel
23,5cm x 19cm x 22cm
​
Emotions 1
Vaas die verschillende emoties laat zien
Met losse deksel
Klei met glazuur
Geel
23,5cm x 19cm x 22cm
​
Emotions 1
Vaas die verschillende emoties laat zien
Met losse deksel
Klei met glazuur
Geel
23,5cm x 19cm x 22cm
​
Emotions 1
Vaas die verschillende emoties laat zien
Met losse deksel
Klei met glazuur
Geel
23,5cm x 19cm x 22cm
​
Emotions 1
Vaas die verschillende emoties laat zien
Met losse deksel
Klei met glazuur
Geel
23,5cm x 19cm x 22cm
​
ZINTUIG & MAKERSCHAP Periode 1
- Groepsopdracht brainstorm
Voor de eerste Zintuig en Makerschap opdracht hebben we groepjes gemaakt van ongeveer 5 man. Met dit groepje kregen we de opdracht een zintuiglijke ervaring te ontwerpen door gebruik te maken van ruiken, voelen, horen en zien.
Hiervoor zijn we gaan brainstormen. We zijn gaan brainstormen over verschillende waarnemingen, emoties en omgevingen.
- Groepsopdracht uitwerking
In de afgelopen week zijn we tot een concreet idee gekomen. Aan het begin van de les hebben we onze zintuiglijke beleving opgebouwd en hebben we dit gepresenteerd aan de rest van de klas.
​
Concept van onze beleving: Door 1 zintuiglijke waarneming te veranderen, veranderd de hele ervaring. Hierbij hebben we de klas in twee groepen verdeeld, beide groepen zaten in dezelfde setting met dezelfde geur, omgeving, en video. Iedere groep had een ander geluid bij de video waardoor de een het ervaarde als een onaangename ervaring en de ander als iets rustgevends.
- Aftermovie en begin eigen idee
In les 3 hebben we teruggeblikt naar alle zintuiglijke belevingen door middel van een aftermovie. Ook over deze video kregen we feedback vanuit de hele klas en gaven we feedback aan andere groepen.
De nieuwe opdracht is om verder te gaan met het ontwerpen van een nieuwe zintuiglijke beleving maar dan individueel. Hiervoor halen we onder andere inspiratie van de vorige opdracht. Ik ben hierover gaan brainstormen.
Het eerste idee dat ik had was om iets te gaan doen met geluid en emoties. Om deze emoties om te zetten naar geluid wilde ik deze gaan koppelen aan voorwerpen om hiermee geluid te maken.
- Feedback
In les 4 heb ik mij idee met de docent besproken en gekeken bij experimenten van anderen. Ik kwam op een nieuw idee waar ik experimenten voor wil gaan doen.
Voor mijn nieuw idee wil ik het geluid weglaten en iets gaan doen met emoties en voorwerpen. Ik wil hiervoor onderzoek doen naar welke voorwerpen bepaalde emoties naar voren brengen. Dit kan door middel van structuur, temperatuur, gewicht, enz.
- Experimenteren
In de afgelopen week heb ik verschillende materialen bij elkaar gezocht met verschillende texturen, hardheden en temperaturen. Ik heb hier meerdere testjes mee gedaan waarbij mijn klasgenoten voelde aan de voorwerpen en hier emoties aan koppelde die zij erbij vonden passen. Ik heb hierbij een paar mensen geblinddoekt en een paar ook niet. Alle antwoorden heb ik genoteerd bij het nummer van het voorwerp.
Voorwerpen: 1. Veren, 2. Ronde steen, 3. Bol harig wol, 4. wollig vilt, 5. Vierkante steen, 6. Zachte kant klittenband, 7. Muts bolletje, 8. Puntige steen, 9. Plastic net, 10. Zacht bolletje wol, 11. Metaal, aluminium, 12. Spons, 13. Bierdopjes, 14. Harde kant klittenband, 15. Spons met twee kanten, 16. Lap stof vilt, 17. Metaaldraad.
Conclusie onderzoek:
-
Sommige vormen waren te herkenbaar om te linken aan emoties, het wordt al snel ingevuld door persoonlijke ervaringen.
-
Voorwerpen met meerdere structuren waren te moeilijk om een concrete emotie te geven. Bijv. een sponsje met een harde en zachte kant.
-
Zonder blinddoek was te afleidend vanwege het uiterlijk van de voorwerpen
-
Met blinddoek werkt beter.
-
Zachte texturen werden positief bevonden, zoals het zachte wol en vilt. Vilt werd het meest gewaardeerd.
-
Harde texturen werden sneller negatief gevonden, zoals de stenen en het metaal. Het metaal werd het meest vervelend gevonden.
-
Ook temperaturen hadden invloed, zo was kou snel negatief en kamertemperatuur neutraal of fijn.
- Beoordeling
Voor de beoordeling heb ik een voelsculptuur gemaakt met de voorwerpen die volgens de experimenten het vervelendst waren om te voelen. Hier heb ik materialen bijgevoegd die ongeveer het zelfde voelen of nog vervelender. Voor de beoordeling was het nog niet voldoende, mij werd aangeraden te experimenteren met maar één soort materiaal per sculptuur of een specifieke combinatie.
- Nieuwe experimenten
Voor de herkansing heb ik opnieuw geëxperimenteerd met nieuwe materialen die ik in mijn vorige sculptuur heb gebruikt. Dit keer heb ik meerdere sculpturen gemaakt, per materiaal één. Ik heb dit opnieuw getest en gevraagd of het vervelender wordt als ik materialen combineer, dit was ook inderdaad vervelender.
- Herkansing
Voor de herkansing heb ik een nieuw sculptuur gemaakt, hiervoor heb ik twee verschillende materialen gecombineerd. Ook heb ik het oude sculptuur erbij gezet en de stappen die ik tussentijds heb gemaakt. De herkansing was voldoende.
Conclusie proces periode 1:
-
Wat ging er goed / fout?
Het duurde even voordat ik op gang kwam, ik had vrij snel een idee maar wist nog niet hoe ik dit wilde aanpakken. Toen ik een concreet idee had wist ik ook niet hoe ik het moest aanpakken met de experimenten wat er voor zorgde dat ik een les geen materiaal bijhad en nog niet veel kon doen.
De les hierna had ik echter wel materialen bij en kon ik van start met de experimenten. Mijn klasgenoten waren enthousiast om te helpen en hadden positieve reacties op mijn idee. Toen ik na mijn experimenten een conclusie kon schrijven voelde ik me een stuk optimistischer.
​
-
Wat heb je geleerd?
Ik heb geleerd een experiment op te stellen en hier een conclusie uit te trekken. Ook heb ik geleerd om sneller te gaan experimenteren in plaats van meerdere lessen alleen brainstormen.
ZINTUIG & MAKERSCHAP Periode 2
- Publieke ruimte zoeken
Voor de tweede periode kregen we een nieuwe opdracht. De opdracht voor de eerste les was om een video te maken van een openbare ruimte. In deze gekozen ruimte zou je later een zintuigelijke ervaring maken. Omdat ik graag in het bos ben en hier vlakbij woon, heb ik dit gekozen als uitgangspunt.
- Foto's afval
Ik kwam op het idee om iets te gaan doen met de invloed die mensen hebben op het milieu. Het eerste idee was om iets te gaan den met afval en geluiden. Hiervoor heb ik afval gefotografeerd wat ik in het bos tegen kwam.
- Achtergrond geluiden opnemen en bewerken
Voor de audio wilde ik geluiden gebruiken die gemaakt worden door de mens. Hiervoor heb ik geluiden van treinen, helikopters en auto's gemaakt. Deze zijn allemaal te horen in het bos. Deze geluiden heb ik zo bewerkt dat het een doorlopend geluid wordt. Deze heb ik bewerkt in GarageBand.
- Feedback
Na gesproken te hebben met de docent heb ik besloten om het concept zo laten maar voor een andere uitwerking te gaan. Ik heb besloten om in plaats van het afval te gebruiken, een voorstelling te maken in het bos en dt vast te leggen op video. Hierbij wil ik letterlijk de rust verstoren in het bos door hier geluid te maken. Zo kwam ik op het idee om iemand (mijn vader ;)) te laten trommelen in het bos. De opgenomen geluiden wil ik hierbij op de achtergrond plaatsen.
- Test met filmen
Ik heb eerst een test gemaakt voor het filmen, ik ben hiervoor samen met mijn vader en de trommel naar het bos geweest. Ik heb dit laten zien aan de docent Het concept en de film was goed, voor de audio heb ik tips gekregen om dit mooier te laten klinken. Hierna ben ik het definitief gaan filmen.
- Geluid bewerken
Het geluid van de video heb ik apart bewerkt in Adobe CC Audition. Dit heb ik gedaan zodat je minder achtergrond geluiden hoort, zoals geruis e.d.
Later heb ik dit weer onder de video geplaatst.
- Editten
Als laatste heb ik de video bewerkt en de bewerkte audio weer onder de video geplakt en het achtergrond geluid van de voertuigen hieronder geplaatst. En geëxporteerd. Dit heb ik in Imovie gedaan.
- Beoordeling
Voor de beoordeling heb ik de video laten zien op een groot scherm met koptelefoon. Qua geluidskwalitiet was ik erg vooruitgegaan vergeleken met de test. Ik had voor deze opdracht een voldoende.
Conclusie proces periode 2:
-
Wat ging er goed / fout?
Zelf vond ik dat het een stuk beter ging dan vorige periode. Vorige periode duurde het erg lang voordat ik een concreet idee had en ook daadwerkelijk aan de slag ging. Ik merkte dat dit beter ging in deze periode, ik ben gelijk aan de slag gegaan.
​
-
Wat heb je geleerd?
Ik heb nieuwe programma's geleerd, waaronder Adobe CC Audition. Ik heb hierin geleerd hoe ik geluiden kan bewerken en als het juiste bestand kan opslaan. Ook heb ik voor het eerst met Imovie gewerkt, hierin heb ik geleerd video's te bewerken en beeld en audio te combineren.